Для батьків




Як допомогти молодшим школярам у навчанні
Педагоги, психологи, батьки намагаються зробити все можливе, щоб навчання молодших школярів було успішним, щоб кожна дитина у своїй навчальній діяльності могла досягти більш високихрезультатів. Як визначити реальні можливості кожного учня і створити саме такі умови, за яких навчання ставало б все більш успішним?
Часто розв'язання подібної проблеми вбачають у проведенні додаткових занять, репетиторстві, що насправді спрямовано лише на ліквідацію прогалин у знаннях. Однак недостатність знань, незадовільне засвоєння цього або іншого матеріалу зазвичай є наслідком негативного ставлення дитини до навчання, низького рівня пізнавальних процесів, не сформованості різних особистісних якостей. Тому у більшості випадків додаткові заняття є малоефективними, оскільки вони спрямовані на усунення наслідків, а не причин.
   Причини недостатньої успішності у навчанні можуть бути найрізноманітнішими і у кожної дитини своїми. Виявлення цих причин — справа складна і копітка, але, якщо дійсно є бажання допомогти дитині краще навчатися, здолати низьку успішність, зробити її навчання радісним, підготувати дитину до успішної діяльності на наступній сходинці навчання, — потрібно виявити реальні причини, які пов'язують ті або інші ускладнення, заважають дитині добре навчатися. Сьогодні ми спробуємо ці причини виявити.
  Якщо діти не можуть добрати перевірні слова у вправах щодо правопису перевірних ненаголошених голосних у корені слова, то у дитини низький рівень розвитку довільності, не сформованість прийомів навчальної діяльності (самоконтролю, вміння діяти за правилом), недостатній словниковий запас.
Можливі причини пропуску букв у письмових роботах  —  низький рівень роз­витку фонематичного слуху; слабка концентрація уваги; несформованість прийомів самоконтролю.
Проблеми із розв'язуванням задач різними спосо­бами свідчать про низький загальний рівень розвитку інтелекту; несформованість вміння орієнтуватися на систему ознак; низький рівень розвитку образного мислення.
    Якщо є проблеми з переказом тексту, то причинами цього можуть бути несформованість умінняпланувати свої дії; слабкий розвиток логічного запам'ятовування; низький рівень розвитку логічних операцій (аналізу, узагальнення, систематизації); низький рівень мовленнєвого розвитку.
Загальні рекомендації можуть бути такими.
  Необхідно звернути увагу на розвиток таких розумових операцій: уза­гальнення, виявлення суттєвих ознак предметів і явищ, встановлення відношень між поняттями.
  Використовувати спеціальні розвивальні вправи для корекції довільної
уваги.
• Для збагачення словникового запасу дітей рекомендується робити наголос на читанні, частіше використовувати в усному мовленні сучасні терміни і поняття науково-культурного і суспільно-політичногозмісту, давати їм пояснення, багаторазово повторювати, за потребиразом із дитиною звернутися за допомогою до сімейної бібліотеки.
• Використовувати популярну розвивальну літературу для занять із дітьми; різні ігри та вправи; брати разом із дітьми участь у різнихдитячих святах, традиційних сімейних святах, спільних заняттях тощо.



Практичні поради батькам молодших школярів щодо того, як досягти оптимальної швидкості читання
  • Важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ. Пам'ять людини влаштована так, що запам'ятовується не те, що є постійним, а те, що миготить, тобто то є, то немає. Тому всі тренувальні вправи слід проводити коротки­ми порціями, але зі значною частотою. Не можна казати «Доки не прочитаєш, з-за столу не виходь». Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п'ять хвилин. .
  • «Вуркітливе» читання було основним елементом при навчанні в школі В. Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос, напівголосно, зі своєю швидкістю впродовж п'яти хвилин.
  • Гарні наслідки має читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, і вісім годин сну людина перебуває під їхнім впливом. Ще 200 років тому казали: «Студент, науками живущий, учи Псалтырь на сон грядущий».
Часто ми радимо дитині прочитати вірш на ніч і покласти під подушку. Ця рекомендація означає одне: останнє дня залишається в пам'яті на всю ніч.
  • Якщо дитина не любить, читати, то їй найкраще підійде й режим читання: дитина читає 1—2 рядки й отримує короткочасний відпочинок. Таку можливість дають книжки з великими картинками й одним-двома реченнями внизу.
  • Розвиток техніки читання сповільнюється через слабку оперативну пам'ять. Дочитавши до четвертого слова, учень уже не пам'ятає першого. Корисні такі вправи: багаторазове читання, читання будь-якого тексту в темпі скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину.
  • Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням із максимально доступною швидкістю. 3а командою «Блискавка» дитина читає з прискоренням протягом 20 секунд, надалі тривалість збільшують до 2-х хвилин.
  • Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю, доступною дітям, а діти намагаються читати мовчки, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводять шляхом раптової зупинки.
  • Вправа «Хто швидше?». На стіл кладуть картки зі статтею. Потрібно знайти конкретне речення в одній із карток «ковзаючи» очима по тексту.
  • Вправу «Губи» використовують із метою чіткого розмежування дітьми читання мовчки та читання вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати мовчки» діти прикладають палець лівої руки до щільно стиснутих губів.
Таким чином, батьки можуть вибрати одну з форм або чергуватиперелічені форми та методи роботи, щоб постійно підтримувати інтерес до читання молодшого школяра.


До уваги батьків, педагогів: як розпізнати здібності дитини?




Дитина має очевидні музичні здібності, якщо:
§                                 Впізнає мелодії
§                                 Почувши музику, із задоволення підспівує або поспішає танцювати під неї
§                                 При співі або грі вкладає у виконання почуття і емоції
§                                 Розуміє і може описати словами характер і настрій музики
§                                 Самостійно наспівує почуті мелодії
§                                 Швидко і легко повторює ритм і мелодію
§                                 Вигадує власні мелодії


§                                 Навчилась або вчиться грати на якому-небудь музичному інструменті
§                                 Має музичні переваги щодо вибору діяльності.


Дитина має артистичні здібності, якщо:
§                                 З легкістю спілкується з іншими дітьми і дорослими
§                                 З великим бажанням виступає перед аудиторією
§                                 Вміє добре викладати свої думки
§                                 Прагне викликати емоційні реакції у інших, коли із захопленням щось розповідає
§                                 Часто виражає свої почуття мімікою, жестами, рухами
§                                 Змінює тональність і вираження голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає
§                                 Легко копіює чиїсь пози, вираз обличчя і тому подібне
§                                 Пластично і органічно рухається
§                                 Любить і розуміє значення красивого одягу, вбрання для створення образу.
Дитина має літературне дарування, якщо:
§                                 Любить, коли їй читають і розповідають оповідання, історії, казки, билини
§                                 Ставить багато питань, добре запам'ятовує події і їх учасників
§                                 Здатна довго утримувати в пам'яті почуті образи і прагне використовувати їх в нових сюжетах історій
§                                 Любить фантазувати
§                                 Розповідаючи про що-небудь, уміє дотримуватися сюжету, не втрачає основну думку
§                                 Зображує персонажів своїх фантазій емоційними одушевленими, олюдненими
§                                 Вибирає у своїх оповіданнях слова, які передають емоційний стан героїв
§                                 Використовує багатий словниковий запас.

Дитина має художні здібності, якщо :
§                                 Не знаходячи слів, малює або ліпить, щоб виразити свої емоції
§                                 Краще всього сприймає саме візуальну інформацію
§                                 Помічає красиві предмети, любить їх розглядати і ходити на виставки (у музеї)
§                                 Висловлює свою думку про побачене з позиції краси, з естетичних позицій. Охоче ліпить, малює, креслить, комбінує фарби і матеріали
§                                 Малюнки не однотипні, а різноманітні
§                                 Використовує різноманітні кольори ( готові або/і сам змішує)
§                                 Не боїться малювати олівцем і використовувати різну техніку для створення задуму.
Дитина має спортивні здібності, якщо :
§                                 Дуже енергійна, увесь час хоче рухатися
§                                 Здається, що вона ніколи не втомлюється
§                                 Смілива, не боїться синяків і шишок
§                                 Краще за багатьох однолітків розвинена фізично
§                                 Майже завжди прагне виграти в спортивних іграх
§                                 Віддає перевагу над спокійними розвагами навіть безцільній "метушні"
§                                 У неї є свій герой-спортсмен
§                                 Має широкий діапазон рухів (від повільного до швидкого, від плавного до різкого)
§                                 Прекрасно утримує рівновагу
§                                 Демонструє хороший рівень розвитку основних рухових навичок (ходьба, біг, лазіння, стрибки, уміння кидати і ловити предмети)
Завдання батьків, педагогів, психологів – своєчасно підтримати розвиток індивідуальної своєрідності і неповторного життєвого шляху дитини.

Комментариев нет:

Отправить комментарий