Як допомогти молодшим школярам у навчанні
Педагоги, психологи, батьки намагаються зробити все можливе, щоб навчання молодших школярів було успішним, щоб кожна дитина у своїй навчальній діяльності могла досягти більш високихрезультатів. Як визначити реальні можливості кожного учня і створити саме такі умови, за яких навчання ставало б все більш успішним?
Часто розв'язання подібної проблеми вбачають у проведенні додаткових занять, репетиторстві, що насправді спрямовано лише на ліквідацію прогалин у знаннях. Однак недостатність знань, незадовільне засвоєння цього або іншого матеріалу зазвичай є наслідком негативного ставлення дитини до навчання, низького рівня пізнавальних процесів, не сформованості різних особистісних якостей. Тому у більшості випадків додаткові заняття є малоефективними, оскільки вони спрямовані на усунення наслідків, а не причин.
Причини недостатньої успішності у навчанні можуть бути найрізноманітнішими і у кожної дитини своїми. Виявлення цих причин — справа складна і копітка, але, якщо дійсно є бажання допомогти дитині краще навчатися, здолати низьку успішність, зробити її навчання радісним, підготувати дитину до успішної діяльності на наступній сходинці навчання, — потрібно виявити реальні причини, які пов'язують ті або інші ускладнення, заважають дитині добре навчатися. Сьогодні ми спробуємо ці причини виявити.
Якщо діти не можуть добрати перевірні слова у вправах щодо правопису перевірних ненаголошених голосних у корені слова, то у дитини низький рівень розвитку довільності, не сформованість прийомів навчальної діяльності (самоконтролю, вміння діяти за правилом), недостатній словниковий запас.
Можливі причини пропуску букв у письмових роботах — низький рівень розвитку фонематичного слуху; слабка концентрація уваги; несформованість прийомів самоконтролю.
Проблеми із розв'язуванням задач різними способами свідчать про низький загальний рівень розвитку інтелекту; несформованість вміння орієнтуватися на систему ознак; низький рівень розвитку образного мислення.
Якщо є проблеми з переказом тексту, то причинами цього можуть бути несформованість умінняпланувати свої дії; слабкий розвиток логічного запам'ятовування; низький рівень розвитку логічних операцій (аналізу, узагальнення, систематизації); низький рівень мовленнєвого розвитку.
Загальні рекомендації можуть бути такими.
• Необхідно звернути увагу на розвиток таких розумових операцій: узагальнення, виявлення суттєвих ознак предметів і явищ, встановлення відношень між поняттями.
• Використовувати спеціальні розвивальні вправи для корекції довільної
уваги.
• Для збагачення словникового запасу дітей рекомендується робити наголос на читанні, частіше використовувати в усному мовленні сучасні терміни і поняття науково-культурного і суспільно-політичногозмісту, давати їм пояснення, багаторазово повторювати, за потребиразом із дитиною звернутися за допомогою до сімейної бібліотеки.
• Використовувати популярну розвивальну літературу для занять із дітьми; різні ігри та вправи; брати разом із дітьми участь у різнихдитячих святах, традиційних сімейних святах, спільних заняттях тощо.
Практичні поради
батькам молодших школярів щодо того, як досягти оптимальної швидкості читання
Часто ми радимо
дитині прочитати вірш на ніч і покласти під подушку. Ця рекомендація означає
одне: останнє дня залишається в пам'яті на всю ніч.
Таким чином, батьки можуть вибрати одну з форм або
чергуватиперелічені форми та методи роботи, щоб постійно підтримувати інтерес
до читання молодшого школяра.
До
уваги батьків, педагогів: як розпізнати здібності дитини?
Дитина має очевидні
музичні здібності, якщо:
§
Впізнає мелодії
§
Почувши музику, із задоволення підспівує або поспішає танцювати під неї
§
При співі або грі вкладає у виконання почуття і емоції
§
Розуміє і може описати словами характер і настрій музики
§
Самостійно наспівує почуті мелодії
§
Швидко і легко повторює ритм і мелодію
§
Вигадує власні мелодії
§ Навчилась або вчиться грати на якому-небудь музичному інструменті
Дитина має артистичні
здібності, якщо:
§
З легкістю спілкується з іншими дітьми і дорослими
§
З великим бажанням виступає перед аудиторією
§
Вміє добре викладати свої думки
§
Прагне викликати емоційні реакції у інших, коли із захопленням щось розповідає
§
Часто виражає свої почуття мімікою, жестами, рухами
§
Змінює тональність і вираження голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає
§
Легко копіює чиїсь пози, вираз обличчя і тому подібне
§
Пластично і органічно рухається
§
Любить і розуміє значення красивого одягу, вбрання для створення образу.
Дитина має літературне
дарування, якщо:
§
Ставить багато питань, добре запам'ятовує події і їх учасників
§
Здатна довго утримувати в пам'яті почуті образи і прагне використовувати їх
в нових сюжетах історій
§
Любить фантазувати
§
Розповідаючи про що-небудь, уміє дотримуватися сюжету, не втрачає основну думку
§
Зображує персонажів своїх фантазій емоційними одушевленими, олюдненими
Дитина має художні
здібності, якщо :
§
Не знаходячи слів, малює або ліпить, щоб виразити свої емоції
§
Краще всього сприймає саме візуальну інформацію
§
Помічає красиві предмети, любить їх розглядати і ходити на виставки (у музеї)
§
Висловлює свою думку про побачене з позиції краси, з естетичних позицій. Охоче
ліпить, малює, креслить, комбінує фарби і матеріали
§
Малюнки не однотипні, а різноманітні
§
Використовує різноманітні кольори ( готові або/і сам змішує)
§
Не боїться малювати олівцем і використовувати різну техніку для створення задуму.
Дитина має спортивні
здібності, якщо :
§
Дуже енергійна, увесь час хоче рухатися
§
Здається, що вона ніколи не втомлюється
§
Смілива, не боїться синяків і шишок
§
Краще за багатьох однолітків розвинена фізично
§
Майже завжди прагне виграти в спортивних іграх
§
Віддає перевагу над спокійними розвагами навіть безцільній "метушні"
§
У неї є свій герой-спортсмен
§
Має широкий діапазон рухів (від повільного до швидкого, від плавного до різкого)
§
Прекрасно утримує рівновагу
§
Демонструє хороший рівень розвитку основних рухових навичок (ходьба, біг, лазіння,
стрибки, уміння кидати і ловити предмети)
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий